Hur mycket förbränner jag?

Nu ska man förstås inte stirra sig blind på hur mycket man förbränner för att sedan räkna sig tokig på kalorier man kan ”spara” i kosten. Måtta och lagom är utan tvekan ledorden jag vill leva efter. Men, jag kan inte låta bli att utvärdera det jag gör med att ställa mig frågan; vad är värt mest? Promenaden eller gympasset?

Igår var det ju en ”gym fri” dag vilket resulterade i en promenad innan middagen. Vi var ute exakt en timme med ganska exakt 5 kilometer i benen, vilket enligt Runkeeper skulle motsvara ca. 420 kalorier. Det motsvarar en tuff promenad i MåBra’s tabell. Använder jag samma tabell borde exempelvis dagens 50+ minuters gympass motsvara ca. 300 kalorier (Cykel 130, Styrketräning 165). Hade jag cyklat tio minuter till och på så vis totalt tränat ca. en timme hade det alltså blivit nästan 365 kalorier.

Enligt tabellerna bränner jag alltså mer på att promenera än att träna på gym. Vilket kanske inte är så konstigt då gym generellt handlar om mer än just bara förbränning. Tränade muskler bränner ju även mer än otränade i vila. Men ändå!

One thought on “Hur mycket förbränner jag?

  1. Pingback: Jag är inte så fel ute ändå | 30 PLUS / 20 MINUS

Kommentera inlägg

