Att dricka för mycket kaffe

Jag dricker egentligen inte jätte mycket kaffe, men vissa dagar blir det ju mer än andra. Som idag som exempel. Och med det faktum kan jag inte låta bli att fundera över hur onyttigt kaffe egentligen är. Och om man ens ska bry sig förstås, att bli helt fanatisk är inte med i planen. Tvärtom – det handlar om att må bra!

Efter lite googlande så kom jag hur som helst fram till att det förmodligen inte är något att direkt oroa sig för. I alla fall om man ska tro iForm där vanligt bryggkaffe får bäst ”betyg” om man låter bli socker. Vilket jag förstås alltid gjort, dock brukar det slinka ner lite mjölk men den lilla mängd kan omöjligt göra allt för mycket!?

Byter du ut en daglig latte mot en kopp vanligt svart kaffe (utan socker) kan du gå ner upp emot 9 kilo i vikt på ett år. Vanligt bryggkaffe kan därför mycket väl komplettera sund kost.

Intressant, speciellt när filtret även filtrerar bort mindre bra ämnen som cafestol och kahweol som tydligen kan höja kolestrolvärdet. Där en espresso med samma betyg förstås faller.

I övrigt älskar jag en god Cappucino (som jag brukar ha lite socker i) men det dricker jag så pass sällan att jag nog inte behöver oroa mig 🙂

Kommentera inlägg

