Dagens morgonpass 2/1

Jag är inte helt ny till träning, eller i alla fall inte på det sättet att jag inte som för något år sedan inte satte min fot på gymmet (eller i ett par gympaskor alls för den delen) om det inte vore för att bubbelpoolen eller bastun lockade. Utan jag har lärt mig älska promenader och har pallrat mig iväg till gymmet åtminstone en gång i veckan (i snitt). Och det är ju just det som är grejen! Jag har lyckats ta mig över den första gränsen nu ska jag bara göra det oftare och mer regelbundet, men ett litet öga på det jag äter också.

I morse (likt som jag brukar när jag väll får för mig att gå) bar det av till gymmet vid 6 snåret. På så vis är klar vid 7 och har det gjort innan jobbet då och gymmet fortfarande inte myllrar av folk. Sedan att man inte kan få en bättre start på dagen är förstås!

Målet är att till en början få 3 pass i veckan på gymmet, med så många promenader och andra aktiviteter där emellan som möjligt. Viktigt är dock att inte veva på för mycket till en början – det vore ju dumt att döda det roliga det första man gör. Visst!? För är det något jag verkligen lärt mig är att man ska njuta av träning och motion, annars är det nästan ingen idé. Det må vara tungt och segt ibland men man mår åtminstone bra efteråt. Att man sen oftast båda blir piggare och gladare av friskluft eller motion är ju ingen hemlighet heller. Bra man ser det före ”det jobbiga” har man vunnit halva racet.

Dagens smygsamma start efter all julmat blev typ:
– 20 minuter cykel
– Lat drag (maskin) (4 x 12, 25kg)
– Bänkpress med hantlar (4 x 12, 10 kg)
– Halvsittande bänkpress med hantlar (4 x 12, 10 kg)
– Axelpress (maskin) (4 x 12, 10 kg)
– Benspark (maskin) (4 x 12, 15 kg)
– Situps på boll

Jag behöver verkligen jobba mer på axlarna, men inte för tungt utan snarare mer regelbundet ofta för att till en början få upp en bättre grundstyrka. Nu är jag katastrof svag och gör mig inget gott då jag sitter framför en dator större delen av dagarna. Jag behöver också få bättre rutin att träna magen oftare, det är en stor muskel så den behöver inte vila lika mycket. Har jag lärt mig i varje fall, men nu är ju jag allt annat än direkt påläst i ämnet 🙂

Och det handlar inte om att bygga muskler som syns (det gör dom förhoppningsvis så småningom ändå) utan en grundstyrka som får mig att må bättre!

Kommentera inlägg

